Is Artificial Intelligence een hype?
AI in de media
Vorige week las ik een artikel op NOS.nl met als kop ‘Chipmaker Nvidia dankzij AI-hype meest waardevolle bedrijf op de beurs’. Het woordje hype zette me aan het denken. Ik constateer dat ongeveer de helft van de posts die LinkedIn mij aanbiedt over AI gaan, tijdens de JSpring van vorige week is veel gesproken over AI en inderdaad het aandeel Nvidia kent een bijzonder koersverloop omhoog. Zoals de Engelsen het mooi zeggen: AI is making headlines.
Adverteren met AI voor de aandacht?
De vraag is, wordt AI besproken en genoemd op Social Media vooral met het doel om aandacht te trekken? Soms heb ik het idee dat wordt beweerd dat een IT-oplossing gebruik maakt van AI-technologie terwijl dat niet het geval is. Maar ik weet het niet zeker, dus ik vraag me af wat ChatGPT hier over te melden heeft wanneer ik vraag of er bedrijven zijn die overdreven claims plaatsen, wanneer het gaat om AI.
Hier is een voorbeeld van een advertentie die beweert dat een technologie AI is, terwijl het dat in werkelijkheid niet is:*Advertentietekst:*
"Ervaar onze revolutionaire nieuwe fotobewerkingssoftware met ingebouwde AI! Onze tool herkent automatisch gezichten in uw foto's en biedt u vooraf ingestelde filters aan die perfect passen bij elke scène."
*Analyse:*
- *Claim:* De software maakt gebruik van AI om gezichten te herkennen en filters voor te stellen.
- *Werkelijkheid:* Gezichtsherkenning kan eenvoudigweg gebaseerd zijn op vaste algoritmen voor patroonherkenning, die geen zelflerend vermogen hebben. Hetzelfde geldt voor het aanbevelen van filters; dit kan simpelweg gebaseerd zijn op vooraf bepaalde regels zonder enige vorm van machine learning.
Hoe komt ChatGPT tot de beslissing om mij dit antwoord te geven? Dit betekent ‘ouderwets Googlen’. En inderdaad vind ik snel een advertentie van een planningtool met de volgende tekst: De kunstmatige intelligentie van Checkmate houdt rekening met wijzigingen in productielijnen, snel wisselende leveringsdata, spoedorders, voorraadtekorten, (on)geplande onderhoudswerkzaamheden en al die andere complexe factoren die menselijke planners het leven zuur maken.
AI vs automatic decision making
Ik vermoed dat de planning tool gebruik maakt van automatic decision making, een waardevolle technologie voor bedrijven die hun digitale transformatie vorm willen geven. Maar wordt ook gebruikt gemaakt van machine learning? En als dat zo is, is dat dan wel de oplossing waarmee een behoefte van de klant wordt ingevuld? We doen nu decennia lang ons best om IT-oplossingen te maken die voldoen aan de eisen van de klant. Zitten we nu met de situatie dat klanten naar oplossingen vragen die geen invulling geeft aan hun behoeften?
Geen gratis lunch
AI kent de de volgende risico’s en uitdagingen (bron 2):
leercurve en lastig te begrijpen hoe de AI-oplossing tot zijn beslissingen komt;
wantrouwen (word ik nu overbodig, moet de mensheid deze weg inslaan?);
data hosting en beperkingen (waar mag ik mijn data opslaan, kosten van opslag, beveiliging);
slechte data-kwaliteit en data-bias (waarom moet Mohammed altijd werken tijdens de Kerst en is Piet altijd vrij met Kerst?).
Een hype, dus tijdelijk?
Dus ja, we hebben te maken met sensationele koppen en overdreven claims; er is sprake van een hype. Wanneer AI een hype is, betekent dan dat AI iets tijdelijks is? Nee, dit is niet het geval! Een vijfde industriële revolutie is gaande en deze technologie is daarin een belangrijk puzzelstuk. Hierover later meer….
Bronnen:
Digital Transformation Course Module 2, Digital Transformation in Practice, Arcitura.
https://maintenancebenelux.nl/artikel/ai-planning-tool/
ChatGPT