Snapt de business bij jou er ook weinig zo van?

Waarom zien we de business zo zelden?

Al jaren zijn we bezig om de business te betrekken. Het model is simpel, demand & delivery, business en IT, u vraagt, wij draaien. Maar als het complex wordt en er moeten moeilijke besluiten worden genomen dan zien we de business niet, en nemen we als IT-afdeling maar de besluiten. Dit kan toch niet lang meer goed gaan?

Van eenvoudige winkel naar member of the big five

Amazon besefte dat het geen boekenwinkel was maar in feite een IT-bedrijf. Onder andere daarom kennen we sinds 2006 AWS, een dienst voor cloud-computing. Het is niet objectief vast te stellen of ik voor een IT-bedrijf werk of niet, maar het heeft er toch alle schijn van. We schrijven per jaar honderden miljoenen gegevens weg in de administratie. Daarnaast geldt dat 98 procent van de dossiers die we behandelen, geen mens er naar kijkt.

Moeten we de bedieningsrelatie omdraaien?

Architecten vinden het vaak heerlijk om in Archimate^ de wereld weer te geven. Een veel gebruikte relatie in die taal, is de bedieningsrelatie of in het Engels de serving-relationship. Maar het patroon dat ik vaak zie is

  • dat we een IT-oplossing realiseren waarmee zoveel als mogelijk straight through gebeurtenissen worden moeten verwerkt maar

  • dat helaas niet altijd voor de volle honderd procent lukt en we daarom

  • vragen aan de beste medewerker van de business of deze handmatig een correctie kan doen. Wanneer dat is gedaan gaan

  • we weer verder met straight-through verwerken.

Wie bedient nu eigenlijk wie in dit patroon?

Volgens de regels van de taal

Niet helemaal volgens de regels van de taal


Van bediening naar samenwerking

In het boek The Unicorn Project komt de hoofdpersoon, Maxime (architect) er tot haar verbazing achter dat een Product Manager een half jaar geleden een zeer goed voorstel heeft gedaan, maar dat nog niemand dit heeft opgepikt. Hoewel het boek bekend staat als een boek dat in gaat op de DevOps-principes, legt Kim ook een sterke nadruk op samenwerking tussen business en IT. Dit betekent samen besluiten nemen, samen experimenteren, samen mislukkingen accepteren, samen risico nemen en samen proberen de behoefte van de (echte) klant te begrijpen. En in die samenwerking bedient soms de één de ander en soms is dat andersom. En die klant? Die klant is wellicht de nieuwe business van je bedrijf^^. Want door de jaren heen is jouw bedrijf zeer waarschijnlijk een IT-bedrijf geworden. En dat model met business en IT is toch wel erg handig.

^ In de taal Archimate wordt vaak met de kleur geel de business-laag aangeven en met blauw de applicatie-laag.Helaas is er geen consensus in de architecten-wereld over de indeling en de kleuren.

^^ Waar ‘bedrijf’ staat, kan ook worden gelezen ‘organisatie’ .

Bronnen:

Vorige
Vorige

Wat kan ik doen om een goede IT-architect te worden?

Volgende
Volgende

Voorkom jij ook dat je dubbel bent verzekerd?